Artis Ostups

Artis Ostups Kuvaaja Valdis Jansons
Kuva/Foto: Valdis Jansons

VAIKUTELMIA ERÄÄLTÄ MATKALTA

Kārlis Ķezbers
1914–2006

Seuraavana aamuna matkustimme Venäjälle: taloja ei näkynyt, kaikki oli peittynyt pusikkoon ja kuivaan heinään, ja lähellä erästä kylää, jota saksalaiset kutsuivat Täiden kaupungiksi, makasi radan varrella veturi kuin kaadettu villieläin. Iltapuolella saavuimme Pihkovaan, muistan loisteliaan katedraalin, jonka kupoli ohjasi laskevan auringon säteet alttarille, jotta se hohtaisi kuin liekehtivä kuu silloin, kun ulkona vallitsi musta pimeys pyyhkien pois käsittämättömän köyhän maiseman ääriviivat. ”Olhavaan?” nauroi eräs saksalaisupseeri myöhemmin Laukaassa, ja palasimme kiireesti Viroon, missä yövyimme siistissä ja hiljaisessa tarttolaisessa hotellissa. Sen harmaahapsinen virkailija kertoi meille uuden valkokaartin tekosista, kuinka ne olivat määränneet palvelijat hiomaan kivellä tsaarin kopeekan niin, että se helähteli kirkkaasti ja kelpasi ratsastajan kannuksiin. Kun olimme seuraavana päivänä saapuneet Pulkkalanmäen observatoriolle, tarkastelimme piinatun Leningradin panoraamaa kaukoputkella ja huomioni kiinnittyi Iisakin kirkon torniin, joka – niin silloin kuvittelin – imi itseensä valoa selviytyäkseen synkimmistäkin öistä. Pulkkalanmäen korkeuksista siirryimme aavemaiseen Pietarhoviin, jota vainosivat lahteen uponneen Maratin laukaukset ja jossa saattoi vielä nähdä tsaarinaikaisia raitiovaunuja, jotka vajosivat siellä suolistettuina mutaan. Sitten meidät vetäistiin vanhaan torniin, sen vieressä eräs sotilas piteli kaunista mustaa hevosta, joka aina välillä pelästyi ja yritti rynnätä sisään. Mutta kirkkaimmin muistan roihuavan Talvipalatsin ja puutarhaan kumotun pianon, jota Puškin oli kuulemma aikoinaan soittanut, sekä hiiltyneet kultaiset ristit ja enkelit.

Suomennos Annika Suna
Viron runokartta 2023

KĀDA BRAUCIENA IESPAIDI

Kārlis Ķezbers
1914—2006

Nākamajā rītā iebraucām Krievijā: māju tur neredzēja, viss bija aizaudzis krūmiem un sausu zāli, netālu no kādas sādžas, ko vācieši sauca par Utu pilsētu, blakus dzelzceļa sliedēm gulēja lokomotīve, līdzīga notriektam meža zvēram. Vakara pusē sasniedzām Pleskavu, atminos grezno katedrāli, kuras kupols novirzīja rietošās saules starus uz altāri, lai tas mirdzētu kā liesmojošs mēness, kamēr ārā valdīja melna tumsa, dzēšot neticami trūcīgās ainavas aprises. “Uz Volhovu?” vēlāk Lugā nosmējās kāds vācu virsnieks, un mēs drīz atgriezāmies Igaunijā, kur pārnakšņojām tīrā un klusā Tērbatas viesnīcā. Tās sirmais viesmīlis mums stāstīja par jauno baltgvardu izdarībām, kā tie kalpotājiem likuši uz akmens slīpēt cara kapeiku, līdz tā dzidri džinkstējusi un derējusi piešiem. Otrā dienā, nonākuši Pulkovas kalna observatorijā, tālskatī vērojām izmocītās Ļeņingradas panorāmu, un mani piesaistīja Īzaka katedrāles smaile, kas, kā es tobrīd iztēlojos, krāja sevī gaismu, lai pārciestu visdziļākās naktis. No Pulkovas augstienes braucām uz spocīgo Pēterhofu, kuru vajāja līcī iegrimušā “Marat” šāviņi un kur vēl varēja redzēt cara laika tramvajus, kas uzšķērsti slīka dubļos. Pēc tam mūs aizrāva uz senlaicīgu torni, tam blakus kāds karavīrs turēja skaistu, melnu zirgu, kas, reizumis izbijies no trokšņiem, mēģināja ierauties. Taču visspilgtāk es atceros degošo Ziemas pili un dārzā izgāztās klavieres, uz kurām savulaik esot spēlējis Puškins, un apkvēpušos zelta krustus un eņģeļus.


Variācijas par mēness tēmu
Neputns 2022

Artis Ostups

(s. 1988) on latvialainen runoilija.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Takaisin ylös